Κυριακή, 28 Οκτωβρίου 2012

Ψωμί της τεμπέλας και άχρηστης νοικοκυράς!



Λοιπόν είναι μια υπέροχη κυρία, η οποία κατοικοεδρεύει σε ετούτο εδώ το μπλογκ:  http://teleialysh.blogspot.gr/2009/04/blog-post_03.html

...και η οποία το λοιπόν έφτιαξε ένα ψωμί, μα ένα ψωμί που ψωμί δεν είναι! Αλήθεια σας λέω! Δεν είναι ψωμί, γιατί για μένα ψωμί χωρίς μαγιά δεν νοείται! Κι όμως, συναγωνίζεται τα καλύτερα ψωμιά, και μέχρι στιγμής είναι το αγαπημένο όλης της οικογένειας. Η φωτογραφία το αδικεί και ευθύνομαι αποκλειστικά εγώ... ως συνήθως... γιατί δεν ήμουν σίγουρη αν θα καταφέρει να φουσκώσει αυτό το περίεργο ζυμωμένο πράγμα χωρίς μαγιά, χωρίς ούτε καν ολίγον από μπέικιν, και έτσι το "στρίμωξα" σε μια φόρμα της συμφοράς, κι όμως το έρμο στάθηκε στο ύψος του με το παραπάνω! Προφανώς αν το άπλωνα κανονικά στη φόρμα, ή αν το έκανα καρβελάκι, θα έβγαινε διαφορετικό αλλά εξίσου υπέροχο! Φούσκωνε το λοιπόν και φούσκωνε, και έλεγα: "Θεοί, θα μου βγει από την φόρμα στο τέλος". Αλλά δεν βγήκε το μαναράκι μου. Έχει μια γεύση -λόγω μπύρας όπως μας εξηγεί η φίλτατη συνμπλόγκερ- λες και έχεις βάλει προζύμι, είναι μαλακό, νόστιμο, και σας είπα ότι είναι εύκολο ε; Και οικονομικό επίσης. Είναι ζήτημα αν μου πήρε 5 λεπτά από την ώρα που άρχισα να ρίχνω τα υλικά μέσα στο μπολ, μέχρι την ώρα που το έβαλα στο φούρνο, ΚΑΙ ΔΕΝ ΚΑΝΩ ΠΛΑΚΑ! 

Το μόνο μειονέκτημα -εκτός από την μαγιά που δεν μπορώ να το ξεπεράσω τι να κάνω τώρα- είναι ότι δεν κάνει για ψωμί του τοστ, αλλά αυτό δεν είναι ακριβώς μειονέκτημα, γιατί άλλο το ψωμί για τοστ, άλλο το ψωμί για φασολάδα. Κι αυτό, φίλοι μου, ω ναι, αυτό κάνει για φασολάδα. Κάνει και για μαρμελάδα και το αποδεικνύει η φωτογραφία από τα τελευταία ψίχουλα, στην κυριολεξία, που έμειναν από χθες το απόγευμα, και τα οποία ζήτησε η κόρη για πρωινό, κάνοντας την παραγγελιά μαζί με την απαίτηση να φτιάξω νέα δόση σήμερα. Μπορώ να αρνηθώ στην κόρη; Δεν μπορώ. Θα φτιάξω αμέσως μόλις ολοκληρώσω την ανάρτηση.

Εδώ δείτε τα... ψίχουλα με την μαρμελάδα βερίκοκο παραγωγής μας, περικαλώ, και λιγουρευτείτε:


 Κι εδώ ρίξτε άλλη μια ματιά στα έσω του. Κομμένο την ώρα που κρύωνε... Μοσχομυριστό και ζεστό δηλαδή! Αφού ακόμα στη σχάρα στον πάγκο το είχα, αλλά βιαζόμουν να το δοκιμάσω, είχα την περιέργεια... Αυτό με την μαγιά με έχει στοιχειώσει!!!


Και ιδού η συνταγή, αντιγραφή από το μπλογκ της καλής κυρίας, που με τόσες ευλογίες που τις έχουμε στείλει θα κερδίσει το τζόκερ το λιγότερο!!! Σημειώνω και πού έκανα τις μετατροπές μου.

3 φλυτζάνια αλεύρι που φουσκώνει μόνο του
1 κουταλάκι του γλυκού αλάτι
1 κουταλάκι του γλυκού ζάχαρη
λίγο γλυκάνισο προαιρετικά -εγώ δεν έβαλα
1 κουτάκι μπύρα - εγώ έβαλα mythos
3 κουταλιές της σούπας ελαιόλαδο.  

Με την μπύρα θα θυμίζει περισσότερο ψωμί με προζύμι. Μπορείτε να βάλετε νερό. Σ' αυτή την περίπτωση προσθέστε και 2 κουταλιές της σούπας ξύδι.  Εναλλακτικά, μπορείτε να βάλετε ανθρακούχο νερό ή γκαζόζα (7up, sprite κ.λ.π.).  Στην περίπτωση αυτή, μην βάλετε καθόλου ζάχαρη. 

Ανακατέψτε καλά την ζύμη χωρίς να το παρακάνετε όμως. Αν η υγρασία της ατμόσφαιρας είναι υψηλή, μπορεί να χρειαστεί, να προσθέσετε λίγο αλεύρι, καλό είναι όμως να περιμένετε λίγα λεπτά, γιατί το αλεύρι χρειάζεται λίγο χρόνο για να απορροφήσει τα υγρά, επομένως, μην βιαστείτε να προσθέσετε αλεύρι ή νερό. - Εγώ δεν περίμενα. Όταν είδα ότι κόλλαγε τελείως στα χέρια, πρόσθετα σιγά-σιγά αλεύρι στον χυλό μου, μέχρι να μην κολλάει. Δεν ζύμωσα, απλά ένωσα το αλευράκι με τον χυλό μου με το χέρι μέχρι που έγινε μια ζύμη που δεν κολλάει και που στέκεται, αλλά όχι και τελείως σφιχτή. Αυτό μου πήρε λιγότερο από δύο λεπτά συνολικά, μην φανταστείτε κανάν κόπο, δηλαδή!

Τώρα υπάρχουν 2 εκδοχές.  Αν η ζύμη σας είναι σφιχτή, πλάστε ένα καρβελάκι, βάλτε το σε λαδόκολλα, χαράξτε με ένα μαχαίρι την επιφάνεια και ψήστε το σε προθερμασμένο φούρνο, στους 180 βαθμούς για 40-50 λεπτά.  Αν είναι χαλαρή, μπορείτε να την βάλετε σε βουτυρωμένο φόρμα και να ψήσετε το ίδιο. -Εγώ την έβαλα στη φόρμα.

Στα 40 λεπτά βάλτε ένα μαχαιράκι στο κέντρο του ψωμιού και αν βγαίνει καθαρό, είναι έτοιμο, διαφορετικά, αφήστε το λίγα λεπτά ακόμη και ξαναδοκιμάστε. -Εμένα χρειάστηκε ένα πεντάλεπτο ακόμα. 

Όταν βγει από τον φούρνο, μπορείτε να το αλείψετε στην επιφάνεια με λίγο βούτυρο για πιο μαλακή κόρα.  Το ψωμάκι στην φόρμα, θα μοιάζει πιο πολύ με ψωμί του τοστ.  - Δεν το άλειψα με βούτυρο, αλλά αμφιβάλλω ότι μπορεί να μοιάσει ποτέ με ψωμί του τοστ το συγκεκριμένο. Δεν ξέρεις ποτέ όμως. Θα το προσπαθήσω ξανά!

Μικρές παραλλαγές:
  1. Βάλτε στην επιφάνεια λίγο σουσάμι ή σπόρους από γλυκάνισο
  2. Αλείψτε την επιφάνεια με λίγο λάδι και πασπαλίστε με χοντρό αλάτι ή και ρίγανη
  3. Αντικαταστήστε την μπύρα ή το νερό με χυμό πορτοκάλι ή χυμό ντομάτας και δημιουργήστε δικές σας ποικιλίες ψωμιού, για διάφορες χρήσεις (πιο γλυκό, για ψωμί με βούτυρο και μαρμελάδα ή πιο πικάντικο για μεζέδες)
Πλεονέκτημα: Γρήγορο ψωμί, χωρίς την αναμονή της μαγιάς, μια καταπληκτική βασική συνταγή με μεγάλα περιθώρια αυτοσχεδιασμού και κυρίως με υλικά, που είναι πάντα διαθέσιμα στο σπίτι.

Αυτά! Πάω να φτιάξω το ψωμάκι τώρα! Φάτε το με όποιον τρόπο μπορείτε να σκεφτείτε. Εχθές το φάγαμε με λουκάνικο και αβγό οι μεγάλοι, με ντοματούλα και τυράκι τα μικρά!


9 σχόλια:

Ανώνυμος είπε...

Μμμ! Μου άνοιξε η όρεξη. Hlios :)

Blondbrained είπε...

Εμ, γι' αυτό το φτιάξαμε και μεις, για να σας ανοίγει η όρεξη! :]

Ανώνυμος είπε...

από την στιγμή που έχει αλευρι που φουσκώνει μόνο του, έχει μπέηκιν

Ανώνυμος είπε...

μεσα εχει μαγια απο την μπυρα!!!! ελεος!!!!

Blondbrained είπε...

μόνο στο ψωμί με μπύρα έχει μαγιά, αν βάλεις χυμό ή νερό δεν έχει.... έλεος....!!! :P

ο φίλος με την απαντηση για το αλεύρι που φουσκώνει μόνο του κερδίζει! είναι το μόνο που εξηγεί γενικώς το πώς στέκεται αυτό το ψωμί καικ τρώγεται. για την ακρίβεια με την μπύρα δεν γίνεται τόσο αφράτο όσο χωρίς μπύρα.... (παράδοξο της... μαγιάς) :PPPPPP

Unknown είπε...

Τον περασμενο 15αυγουστο εγω και ο συντροφος μου καναμε το τραπεζι στη μητερα μου, τον αδερφο μου και την κοπελα του. Ηταν και η γιορτη της μητερας μου και ηταν και ο αδερφος μου στο νησι για διακοπες. Και ηταν και το πρωτο τραπεζι που καναμε με τον καλο μας μιας και ειχαμε μονο 1 μηνα στο σπιτι μας. Ειχα ετοιμασει το μενου μερες πριν και ξεκινησα το βραδυ της 14ης την προετοιμασια μου. Κατα τις 2 το βραδυ καταλαβα οτι δεν ειχα αγορασει ψωμι... Εγω και ο καλος μου δεν τρωμε ψωμι. Αλλα ο αδερφος μου αν δεν εχει ψωμι αρρωσταινει! Εκανα με μεγαλη αγωνια αναζητηση στο google και ευτυχως επεσα πρωτα στο blog σου! Εφτιαξα ενα καρβελακι σε μακροστενη φορμα σιλικοντης, σιγουρη απο αυτα που εγραφες οτι θα εχει επιτυχια. Την επομενη αφησα τελευταιο το ψωμι. Οταν το εβγαλα απο τη φορμα και το εβαλα στη ψωμιερα μου φανηκε λιγο. Οποτε μεχρι να ερθουν εκανα τακα τακα αλλο ενα. Οταν μπηκανε στο σπιτι, ο αδερφος μου οσο τους δειχναμε το σπιτι εριξε το βλεμμα του στο φουρνο. Εμεινε στηλη αλατος! Οταν δοκιμασαμε το ψωμι χαμογελουσαμε απο ικανοποιηση! Το καρβελακι που εβαλα δευτερο το πηρε μαζι του. Μεχρι να φτασουν στην πολη τους δεν ειχε μεινει τιποτα! Απο τοτε το κανω τακτικα και πααααντα με βγαζει ασπροπροσωπη! Οταν εχουμε κοσμο για μεζεδες στο σπιτι, ψιλοκοβω στη ζυμη λιγη ξερη λιαστη ντοματα και βαζω λιγη ριγανη. Ειναι επισης υπεροχο! Σε ευχαριστω που με εβγαλες απο τη δυσκολη θεση και με εκανες... σουπερ νοικοκυρα!

Βασιλης είπε...

Απλα δεν υπαρχει...

Sandra Eirini είπε...

Σ' ευχαριστώ για την αναμετάδοση αυτής της υπέροχης συνταγής!
Πράγματι, και μπεϊκιν έχει και μαγιά από τη μπύρα (στην εκδοχή με τη μπύρα). Αλλά μπορούμε να το αναφέρουμε κι ευγενικότερα!... Εγώ βρήκα τη περιγραφή σου άκρως απολαυστική, όπως και τη συνταγή! ;) keep blogging :D

Αθανασια Τριγκα είπε...

Μόλις το έφτιαξα κ εγώ.έκανα 3 καρβελακια σε αντικολλητικο χαρτί αλλά έβαλα παραπάνω αλεύρι κ νερό κ ξύδι κ βγήκε πιο ωραίο από ότι περίμενα..Μόλις βγήκε από το φούρνο αλειψα κ με λίγο μαργαρίνη κ έγινε μουρλιαααα.